H2 Green Steel formar sin företagskultur genom vandringar i Sveriges natur
Information från H2 Green Steel
Att tyst vandra i naturen och njuta av stillsamheten och den omgivande grönskan har många nog gjort. På H2 Green Steel är man övertygade om att vandringar ute i naturen bidrar till personlig utveckling och stärkt sammanhållning mellan kollegor, vilket också bidrar positivt till företagskulturen.
Sedan hösten 2021 arrangerar bolaget en så kallad Nature Quest för nya medarbetare. I grupper om 20 personer reser man till olika platser i Sverige för att tillbringa tre dagar i naturen – med telefonen avstängd. Tiden används för reflektion, gruppaktiviteter och dialog kring de personliga skäl som medarbetarna har för att vara med på bolagets resa och förändra stålindustrin. Ambitionen med övningen är, förutom att stärka sammanhållningen i bolaget, också att fördjupa kopplingen medarbetare känner till företagets syfte och värderingar.
– Målet är att vi som individer ska bli bättre på att förstå oss själva, förklarar Peter Roberts, som jobbar med hållbarhet och strategi på företaget. Nature Quest blir en minnesvärd och intensiv upplevelse som verkligen går på djupet. Och eftersom man delar erfarenheten med kollegor blir de på sätt och vis ditt ”gäng” även efteråt.
Ovisst resemål
Det var VD Henrik Henriksson som tog initiativ till Nature Quest i det nybildade H2 Green Steel som ett sätt att förena företagets värderingar med medarbetarnas värderingar. Därefter har Henrik deltagit i samtliga Nature Quests som hittills organiserats i rollen som sherpa, eller vägledare, och har öppet och engagerat delat med sig av sin egen resa. Nature Quests har hittills organiserats i Luleå skärgård, på Gotland, i Stockholms skärgård samt i Skåne. Gruppen som ska åka iväg är ovetande om vart de ska resa, men får en packlista.
– Vi ber dem inte att ta med avancerade vandringskläder utan ett par rejäla sneakers duger bra och en regnjacka kan komma väl till pass, berättar Lotta Hammarström, som jobbar på personalavdelningen och som har varit med och organiserat de senaste tre Nature Quests.
H2 Green Steels kärnvärden är – Vi, inte jag – tillsammans, Håll huvudet högt – i ögonhöjd, Kunden först och Flöde. Lotta har tidigare deltagit i liknade medarbetaraktiviteter för att diskutera värderingar och värdegrund som hållits i oinspirerande konferenslokaler.
– Att vara ute i naturen är något helt annat. Det bidrar till att skapa band mellan medarbetarna på ett nytt sätt.
Främjar förståelse och samverkan
Varje Nature Quest börjar med en tyst vandring för en stunds reflektion.
Peter som tillhörde gruppen som var på Gotland förklarar: – Efter den tysta vandringen sluter man upp med en kollega för att berätta om vad som gör dig till den du är. Sedan lyssnar man uppmärksammat när den andra personen berättar. Utan att generalisera för mycket så bidrar det till att förstå hur andra tänker. Därefter känner man sedan den personen bättre även i samspelet på kontoret
Peter är från Storbritannien och utbildade sig till flygingenjör. Han arbetade sedan inom energisektorn i flera länder, tog en MBA-examen vid INSEAD i Frankrike, arbetade som managementkonsult i Australien och flyttade till Finland innan han började arbeta på H2 Green Steel.
– Jag är helt fokuserad på företagets vision och vill göra skillnad i resten av mitt yrkesliv. När det gäller minskad CO2-utsläpp per arbetstimme finns inget bättre ställe än H2 Green Steel.
Peter understryker särskilt vikten av Nature Quest i att forma företagskulturen.
– Bolaget planerar för en massiv tillväxt och måste etablera sin företagskultur i ett tidigt skede för den är svår att ändra senare. Vi som anställdes tidigt måste ha samma inriktning som företaget och vara delaktiga i att utveckla en gemensam och stark företagskultur.